söndag 26 augusti 2007

Intryck

Ny kunskap, nya metoder, nya möten - men vad är mitt startakste intryck?

Vitryska, ukrainska och svenska NGO-aktiva samlades i den ukrainska staden Kamenetsk-Podolsky för en träning på temat effektivt påverkansarbete. Hur kan vi på bästa sätt påverka staten, vilka metoder kan vi använda, och hur anpassar vi de här metoderna bäst till vår egna kontext.

Något jag redan visste, men som blev otroligt tydligt här, var hur stor skillnad det är mellan Ukraina och Vitryssland. Svenskar och ukrainare kan diskutera hur man bäst använder media som instrument för att bilda opinion för en fråga, medan vitryssarna frågar sig hur de ska göra när media är kontrollerat av staten. De får gå långa omvägar för minsta lilla insats - nu har jag radvis av exempel på detta. De arbetar hårt, är otroligt professionella, men ser alltför sällan konkreta resultat av sitt arbete.

Men mitt starkaste intryck från vitryssarna är:
De som vill de vill verkligen, och de kan.

Jag ser ett engagemang och en optimistiskt förhållningssätt som jag inte har sett vare sig i Sverige eller i Ukraina. De vill bara kämpa för saker de tror på, de vill arbeta lagligt, de vill utveckla sitt land. Att systemet gör mycket för att försvåra för dem hindrar dem inte.

Inga kommentarer: