fredag 3 augusti 2007

Nu är det är dags igen

Ukrainska politiker vill väl ha sommarsemester som alla andra, men det är dags att de vaknar till liv igen! Knappt två månader kvar till parlamentsvalet 30 september, och en del förändringar i partiblocken, som väljarna skulle behöva få koll på innan de lägger sin röst i valurnan.

Igår var den officiella starten för valkampanjen och presidentens parti Our Ukraine (Nasha Ukraina) höll kongress i Kiev. Beslut fattades då om att tillsammans med en rad andra partier/fraktioner bilda ett nytt block, med namnet Our Ukraine-People's Defence Block.

Ukraina har ett intressant och ganska instabilt partisystem. Partier bestående av endast ett fåtal personer är vanligt förekommande, så partierna organiserar sig i block. Säkert smart, för då blir de större, fler personer och mer inflytande. För att registrera ett parti behövs 10 000 signaturer, så något stöd förutsätts. Men hur många av dessa är sedan med och utvecklar partiprogrammet, kan man fråga sig. För ofta centreras partierna kring ett fåtal personer. När jag frågar folk vilket parti de ska rösta på säger de: "jag ska rösta på Julia" eller "jag ska rösta på Jusjtjenko".

Och idag frågade jag en vän om vad han trodde om medlemmar i ukrainska partier, och jag fick svaret "hälften av partierna kan sätta sina medlemmar i en soffa, och det skulle fortfarande finnas sittplatser".

Dessutom undrar jag hur väljarna ska kunna förstå sig på vad de har att välja mellan? Vad har vi att förvänta oss: diffusa parti-program, och så mycket kompromisser efter valet att parti-programmen lakas ut. Resultatet: ingen vet vilken politik som kommer att föras.

Jag är inte avundsjuk på ukrainarna, för jag skulle aldrig veta vad jag skulle rösta på.

Inga kommentarer: