söndag 30 september 2007

Rösträkning pågår

Hanna är valobservatör idag, och jag som sitter i Sverige hoppas på en liten bloggrapport från henne om hur det var...(får jag en sån Hanna?)

Förra året när vi var valobservatörer i Odessa, chockerades jag över den långa jobbiga process som rösträkningen innebar i min vallokal. Det var så många steg - räkna oanvända valsedlar, räkna namnen i listan, klippa oanvända valsedlar, tjafsa lite, kalla på en jurist, utarbetade kommissionärer som tillsammans med valobservatörerna somnade i sina stolar. Klockan 05.00 valde jag om min observatörskamrat att lämna vallokalen. Då hade ännu inte valurnorna öppnats. Så går det nog inte till i varje vallokal. Hur som helst kan det dröja lite tills vi får det slutgiltiga valresultatet.

Idag klockan 22 ukrainsk tid (dvs för ca 30 minuter sedan) stängdes vallokalerna, och rösträkningen kunde börja. Klockan 22:15 publicerade UNIAN en vallokalsundersökning, med följande resultat:

Grupp 1
Regionpartiet – 34.7%,
Kommunisterna – 4.9%,
Lytvyn’s Bloc – 3.6%

Grupp 2
BYuT – 31%
Vårt Ukraina Folkets självförsvar (Nasha Ukraina) – 14.6%,

Jag har delat upp partierna i två grupper, utifrån hur jag tror att de kommer att välja att samarbeta, och det är galet jämt mellan de två grupperna. 43,2% till Regionpartiet o co, och 45,6% till Block Julia Timosjenko och Vårt Ukraina Folkets Självförsvar. Så Lytvyn kan få en vågmästarroll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Anna-Maria!
Tack för svaren.
Tror inte riktigt på de vallokalsundersökningar som publicerades direkt efter vallokalernas stängning, så jag kollade på rysk TV:s hemsida och där stod det nyss så här;
Timoshenkos parti - 38 %
Justjenko - 22 %
Janukovitj - 21 %
Kommunisterna - 4 %
Litvins parti - 3 %
Lite annorlunda alltså, får se hur det utvecklar sig!
Originalkällan står här nedan:

По данным обработки 0,04% протоколов избирательных участковых комиссий на Украине, за Блок Юлии Тимошенко проголосовали 37,96% избирателей, за блок "Наша Украина - Народная Самооборона" - 21,89%, за Партию Регионов - 21,16%, за Компартию Украины - 4,28%, за Блок Литвина - 3,31%. Социалистическая партия набрала - 1,53%, ПСПУ - 0,88%, блок Людмилы Супрун - 0,72%, Партия Зеленых Украины - 0,56%. "Против всех" проголосовали 4,2% избирателей, информирует агентство "Интерфакс-Украина".

Ha det bra!

Anna-Maria sa...

Ja, de resultat du skriver liknar mer det som ges nu på morgonen. Men visst ser det ut att bli en orange koalition. Om de kommer överens.

Hörde på P1 imorse att de Timosjenko utropade att de ska börja bilda regering - men då var ännu bara 20% av rösterna räknade. Är det inte lite väl kaxigt?