söndag 22 juli 2007

Verka blir politiker



Ingen som har sett henne kan glömma henne: Verka Serduchka, årets ukrainska bidrag i Melodifestivalen. Och nu ska detta faktum utnyttjas på hög politisk nivå, för Verka planerar att ställa upp som kandidat i parlamentsvalet i September, i ett politiskt block som enligt rykten kommer att kallas typ "Mot alla (eller kanske mot allt)-blocket"

Jag vet inte mycket om Verkas eventuella politiska bakgrund. Men jag har ett starkt minne av att jag såg Verka på valaffischerna när jag besökte det gröna partiet i Odessa innan parlamentsvalet förra året: En leende Verka utsmyckad med blommor. Humor och ett spännande sätt för partoet att få uppmärksamhet trodde jag. Men kanske var det mer än så.

Det är inte första gången en artist blir politiker, men kanske första gången en så spektakulär artist blir politiker. Ska bli spännande att se hur det artar sig, om Verka kommer att agera självständigt eller mest som en marionett för andra politiker som vill ha en frontfigur som skapar positiva associationer hos folket.

Läs mer tankar om Verkas intåg i politiken här.. Vissa menar att Verka inte bara är en artist utan ett fenomen. Kanske är det sant.

Inga kommentarer: