onsdag 25 juli 2007

Regionerna

Idag presenterar thinktanken Agency for Legislative Initiatives en rapport om senaste årets utveckling i ett antal ukrainska regioner (på områden som politisk makt, media, civila samhället och företagande). Jag var påväg att gå på seminariet men hann inte, för jag behövde förbereda mig lite för ännu en resa torsdag-måndag. Men det finns en rapport att läsa för den som behagar, och för mig när jag hinner :-)

Agency for Legislative Initiatives genomför denna typer av monitoring, och presenterar det sedan för politikerna på round-tables. De skriver även utkast till lagförslag, för parlamentsledamöters räkning. Viktigt arbete som handlar om att utveckla den ukrainska staten. Det här får de inte pengar för eftersom de är en ideell organisation och inte ett konsultföretag, så de gör det istället inom ramen för projekt med stöd från internationella givare. Men vad kommer att hända när de internationella givarna förr eller senare lämnar landet? Det måste nog skapas andra mekanismer för finansiering av NGOs verksamhet i Ukraina.

Inga kommentarer: