söndag 8 juli 2007

14 timmar till Donetsk

Klockan tre går tåget till Donetsk. Vi var försent ute för att få de bra biljetterna, då tåget istället lämnar Kiev sent på kvällen och det bara är att gå och lägga sig och sova på tåget. Så nu får vi åka vakna en stor del av resan istället. Gör kanske inte så mkt. På tåget träffar man ju alltid spännande människor, som man faktiskt för ovanlighetens skull tar sig TID för.

Att vi ska till Donetsk skulle jag tycka kändes helt normalt, lika normalt som att åka till Lviv, om det inte vore så att ukrainarna jag har nämnt reseplanerna för lyfter på ögonbrynen och säger: "har du varit där förut...det är VÄLDIGT annorlunda...oj, vad ska du göra där en hel vecka?"

Denna reaktion har jag fått både från västukrainare och östukrainare i Kiev. Lite känner jag det som att Kiev-folket är ett speciellt folk, som i sin reaktion på något sätt manifesterar skillnaderna mellan öst och väst. Jag har inte varit i Donetsk och jag skulle vilja komma dit helt utan fördomar, men det är svårt eftersom alla jag pratar med åter och åter påminner mig om detta.

Kanske är det så annorlunda som Kiev-folket påvisar. Det tycker jag skulle vara spännande. Men jag hoppas och tror att detta "annorlunda" kommer att kunna innebära något positivt för mig.

Inga kommentarer: