fredag 6 juli 2007

Ålder

Här tror folk att jag är yngre än jag är. Jag är inte riktigt van vid det hemifrån, tycker snarare att det brukar vara tvärtom. Antingen så har jag blivit förbarnsligad, eller så har det med något annat att göra.

Idag filosoferade jag lite om detta tillsammans med en ukrainsk vän. Jag frågade henne om hon trodde att det var på grund av mina kläder och min frisyr. Hon svarade att hon trodde att det var för att jag inte har levt ett så hårt liv, att jag inte behöver bekymra mig om hur jag ska försörja mig, att jag vet att svenska staten kommer att stötta mig om jag råkar illa ut.

Kan det vara så? Är svenska staten är med mig vart jag än går, och påverkar den till och med min ålder?

(Då kommer vi in på temat litteratur. Idag pratade vi om boken "Är svensken en människa?" som analyserar svensken, staten, folkhemmet och individualismen. Jag har bara hunnit bläddra i den, men absolut står den med på att-läsa-listan.)

Inga kommentarer: