onsdag 25 juli 2007

Gay gay gay

Nog finns det fördomar mot människor med annan sexuell läggning än hetro. Personer som jag annars delar värderingar med förvånar mig när det sippra ut små diskriminerande kommentarer ur deras annars välsmorna munnar.

Därför blev jag glad när jag den här veckan träffat Svyatoslav, som är ledare för organisationen Gay Forum of Ukraine. Han berättade historien om hur han blev sparkad från sitt arbete som assistent inom presidentadministartionen 1998, när det blev känt att han var homosexuell. Han var sedan aktiv i olika ungdomsorganisationer, och 2004 startade han och några vänner Gay Forum of Ukraine.

De har hitills arbetat helt utan stöd från internationella givare, arbetat volontärt och för vissa publikationer fått ekonomiskt stöd från enskilda företagare. De bygger så sakterliga upp ett nätverk över Ukraina, har många affärsidéer som i framtiden ska kunna finansiera den social verksamheten. Affärsidéerna är också kopplade till HBT-frågor; starta en tidning för HBT-personer (finns för få nu), starta bra klubbar osv osv. Parallellt med detta arbetar man såklart med att påverka makthavarna, bland annat när det gäller rättigheter på arbetsplatsen.

När jag skulle förbereda mig för intervjun kom jag inte in på Gay Forums hemsida, istället kom jag till endel lite skumma sidor - en med bilder på nakna män i akrobatiska positioner där det stod att Gay Forum skulle bilda ett parti. Jag berättade detta för Svyatoslav, som log och sa att det inte är sant, men att det är många som vill försöka smutskasta dem och driva med dem på alla möjliga sätt. Och ibland ligger deras riktiga hemsidan nere på grund av illvilliga hackers.

1 kommentar:

Blogger sa...

There's SHOCKING news in the sports betting world.

It has been said that every bettor needs to look at this,

Watch this now or quit placing bets on sports...

Sports Cash System - Sports Betting ROBOT