lördag 21 juli 2007

Utbyte

Igår introducerade en vän mig för två personer, som hon tyckte att jag skulle träffa. Innan fick jag veta att den första personen behövde min hjälp, och att den andra personen arbetar med en studie på ett tema som ligger nära temat för min uppsats. Vi träffades över en fika.

Person 1: en ung regissör, som arbetar vid en teater i Kiev samtidigt som han gör dokumentärfilmer. Han vill studera regi vid någon filmskola i Sverige, och bad om mina tips och möjliga kontakter. Hmmm. Svårt, det är inte riktigt mitt område, men jag skulle gärna vilja kunna tipsa om utbildingar på engelska som han kan söka, och sedan ansöka om stipendium från SI för att åka till Sverige. (SI, jag måste säga att ni gör ett bra jobb med att förmedla stipendier både till svenskar och ukrainare för projekt och studier i vardera land. Det är tydligt hur länderna binds samman genom de personliga kontakter som skapas, och det blir ringar på vattnet väldigt snabbt.) Tips om möjliga vägar för herr regissör tas tacksamt emot!

Person 2: Jessica Forrest som är i Ukraina under tre månader (1 månad i Kharkiv,1 månad i Kiev och 1 månad i Lviv) för att studera kvinnoorganisationer. Hon berättar att hon gärna skulle vilja hitta feministiska organisationer som bygger på aktivism, men att hon snarare hittar organisationer som antingen arbetar för att stimulera kvinnors karriärmöjligheter eller organisationer som arbetar med leverera service som till exempel har att göra med den reproduktiva hälsan. Var är aktivismen, undrar hon? Jag berättar om min studie, och vi hittar en hel del gemensamma beröringspunkter. Jag insåg dessutom att det skulle vara intressant att förstå mig bättre på det amerikanska civila samhället, men den diskussionen lämnade vi till nästa fika. Jessica har en blogg med namnet "Ukrainian Women's Movement and Transnational Activism".

Två intressanta personer, och nog kan vi hjälpa varandra.

Inga kommentarer: