lördag 7 juli 2007

Kraina Mriy -



I helgen är det festivalen Kraina Mriy (www.krainamriy.com) i Kiev, många band från Ukraina men även många band från andra länder. Otur för festivalarrangörerna att det var det blåsigt och regnigt igår på öppningsdagen. Trots det var det rätt mycket folk, och jag tyckte att det var härligt att stämningen blev så dramatisk. Den stora Scenen i närheten av Pechersk Lavra, floden Dnepr i bakgrunden, höghusen på andra sidan floden i bakgrunden, mörk himmel och träd som susade i vinden.

På festivalen såldes handgjorda traditionella ukrainska kläder, och jag hart aldrig sett så många olika modeller av de ukrainska blusarna. Vi frågade om priser, och en med mycket broderi och pärlor kostade 500 griva, dvs ca 700 kronor. Dyrt tyckte jag, men det tyckte inte min ukrainska väninna menade att det där var RIKTIGT hantverk. Själv köpte hon en blus för 200 grivna, också mycket mönster och färg.



När konserterna slutat klockan 22, togs det dramatiska till ytterligare en nivå när man tände eld på de stora halmdockorna. De fattade snabbt eld...och försvann! Detta är en del i firandet av högtiden Ivan Kupala, ukrainarnas midsommarafton.

2 kommentarer:

Emma sa...

Du skulle ha plåtat kläderna. Blir nyfiken på hur de ser ut. Kram

Anna-Maria sa...

Tänkte också på det när jag skrev inlägget, men tyvärr hade jag inte tagit några sådana foton.