torsdag 14 juni 2007

utomhusgym ger muskler

Hej!!! Har man problem med sin internetuppkoppling så ringer man kundservice och om saken inte kan lösas per telefon skickas en master ut. Man får då välja inom vilket tidsspann man kan vara hemma och vänta in denne. 9-12, 12-16 eller 16-19. Vi valde alt 1, och frammåt ett-tiden kom en glad man med kablar i mängder och började dona hos granntanten och lösa ekvationer. Det visade sig att det hade brunnit lite grann på ett kritiskt ställe men vi var väldigt överens om att det inte var vårt fel.

Efter det stack vi ut och lunchade med en tjej som forskar om sociala nätverk. Det är ett mycket intressant ämne här i Ukraina eftersom så otroligt mycket sker via kontakter, vilket jag tror man kan säga kan spåras till sovjettiden då knappheten ledde till den s.k. barterekonomin, ett informellt utbyte av varor och tjänster, där kontanter inte var närvarande. Sociala kontakter betydde allt, och det här syns även idag. Jag tror i allmänhet att det kan vara svårt för en som flyttar till Kiev från en liten by ute på landsbygden utan att känna någon. I Belarus (se förresten min blogg från tiden där (aug 2006-jan 2007) på http://blogg.passagen.se/hannasod) tyckte jag att folk pratade i dessa termer rätt ofta. När de formella strukturerna inte fungerar måste de informella göra det. Vad vi i Sverige missar är då de schysta sociala nätverkandet som vi inte riktigt behöver. Hur trist som helst.

Saker och ting rullar på rätt bra bara man har foten inne liksom. Och det verkar jag och Anna-Maria ha. Så det är inga problem. Idag träffade vi SIDAs representant på ambassaden, oerhört nice var det. Vi diskuterade våra uppsatsämnen och hon gav oss lite tips.

Nu vill jag berätta om gårdagens utomhusgymäventyr. Men det är lite synd att det bästa kommer sist. Så jag gör ett nytt inlägg istället. hörs!

Inga kommentarer: