söndag 10 juni 2007

Klubnika och Zelenyi Teatr

Härlig lördag igår. Det blev jordgubbar i 20 minuter, plocka och stoppa i munnen. Lite jordiga, men de var goda ändå.

Resan dit: tunnelbana till station Leskaja, marshrutka till Grovar, och sen ca en timmes promenad ute på fälten tillsammans med två helsköna ukrainare (som precis som vi gärna pratar om både musik och politik. Great!)

Vår käre vän jordgubbsexperten var inte helt säker på vägen, men vi gick, frågade om vägen och kom tillslut fram till ett ganska tomt jordgubbsfält. Ett gäng tanter och farbröder var på väg därifrån efter en hel dag på fältet. De hade börjat kl 6.00 och vi var där vid 12.30. Våra ukrainska vänner förklarade att vi var från Sverige och att vi tagit oss hela vägen dit från Kiev för att plocka dessa underbara jordgubbar. Så vi fick våra 20 minuter.

Sen fortsatte promenaden i solen, vi kom till en vägkorsning där det såldes kvas. Vi fyllde våra vattenflaskor med den svala drycken.

Sen tillbaks till Kiev, direkt till nöjesområdet Hydropark på en av öarna i Dnepr. Stränder, halvnakna människor, bad och sol. Hmmm...är detta verkligen Kiev? Så kändes det. Men så är det.

Det är inte slut här. För jag hade sen min första ryskalektion i Kiev. En jätte gullig kvinna vid namn Lena. Efter en hel dag i solen var jag ganska trött, men vi höll på i en och en halv timme och det var superskoj. Hon envisades att jag skulle berätta om min uppsats på ryska, det gick bra tills hon visade sig vara för intresserad för mitt ordförråd.

Trött, jo, men nu var det dags att ta nya tag. För vi skulle på en eldfestival på Zelenyi Teatr, en amfiteater i ett skogsområde i Centrala Kiev. Ukrainska, ryska och vitryska grupper, mycket eld, mycket trummor, endel helt fantastiskt och annat lite mindre fantastiskt.

Ont i huvudet hade jag, så efter festivalen bar det av hemåt till den sköna sängen.

Inga kommentarer: