torsdag 7 juni 2007

Gårdagen

Igår hade jag ett möte med en möjlig tolk, och det kändes jätte bra. Vi ska ses igen på fredag och gå igenom intervjufrågorna och så, men sedan är hon bortrest en vecka, så då får jag boka in möten med folk som pratar engelska.

Det går sakta framåt med ryskan. Igår kväll stod Hanna och jag och lyssnade på några gatumusikanter vid Kontraktova Ploscha och pratade med ett par trevliga (men kanske lite väl berusade) ukrainare. Och ryska flöt på helt OK, knaggligt men ändå, vi förstod varandra. Och när det behövdes fick Hanna rycka in.

Ukrainarna dricker öl och hänger på gatan mer än vi gör. Troligtvis eftersom många inte har råd att sätta sig på en bar och göra detsamma. Och visst är det ett ganska trevligt sätt att umgås. Musikanterna från gårdagen höll dessutom hög kvalitet, det var flera som byttes av, så det blev lite som festivalstämning på det hela.

Föra att bryta av mot allt det ukrainska deltog jag igår även i en körövning hos en svensk kör. Ca 10 svenskar som jobbar i Kiev har en kör som ska uppträda på en fest om ett par veckor. Såklart jag hänger på :-) Det var kul, men väldigt svenskt.

På dagen var K ledig från jobbet så Hanna och jag hängde med honom, åt lunch tillsammans och promenerade till en av öarna på floden Dnepr.

Inga kommentarer: