tisdag 26 juni 2007

En hård verklighet

Igår kastades jag in i den hårda verkligheten.

Besökte en organisation med självorganiserade drogmissbrukare. Ledaren är drogmissbrukare, de som arbetar där är drogmissbrukare, de arbetar med vad de kallar för "Harm reduction".

Innan jag kom till dem förstod jag inte vad ordet egentligen betydde, eller snarare jag hade inte funderat över det. Men det betyder precis vad det låter som, de vill reducera den skada som drogmissbruket gör för människor. De arbetar inte med att försöka få människor att sluta med droger, de överlåter de till andra organisationer och institutioner. De vill vara missbrukarnas stöd i samhället, och få dem att byta sprutor, så att inte HIV-epidemin sprids ännu mer. (I Ukraina har den snabbast accelererande HIV-epidimin i Europa, och problemet är störst bland drogmissbrukare).

De åker dit missbrukarna är, de informerar dem om sina rättigheter, hur de ska göra för att inte bli arresterade av polisen. Även den här organisationen måste gömma sig för polisen. För polisen kräver gärna mutor, polisen hade i veckan försökt arrestera en av volontärerna när han delade ut rena sprutor och informationsmaterial.

Även missbrukare är människor. Människor med rättigheter. Det var budskapet de ville ge mig.

Men vad gör staten? Bilden jag fick igår var mörk.

Inga kommentarer: