söndag 7 oktober 2007

flytt och sen valrapport



Hej Jag har haft problem, därav dålig rapporteringsfrekvens. Problemen löser sig sakta men säkert och nu känns saker och ting lugnare. Idag till slut lyckades jag ordna internetuppkoppling i det nya hemmet på nionde våningen på Zoj Gajdajs gata i Obolon. Zoj Gajdaj i Obolon, smaka på de namnen. Och lägenheten är väldigt mysig i varma färger. (Med balkong:)

Angående språken som talas här i landet, så har jag tidigare bloggat om att det känns som att man kommer och russifrisserar landet som svensk då man ber folk att tala ryska istället för ukrainska. Och det tycker jag fortfarande. Så jag lär mig ukrainska. Så mycket jag hinner med.

Oj nu sålde de tydligen tre månader för gammal choklad i butiken nere på gården.

Valet! Jämför jag med förra årets parlamentsval då vi var i Odessa kan jag säga att det här och nu var mycket trevligare att vara övervakare. Vi kände oss mycket välkomna. Att vara valövervakare visade sig vara en mycket trevlig aktivitet, speciellt som solen sken då vi vandrade mellan vallokalerna.

Själva röstandet går flinkt till, kommisionerna på vallokalerna handlägger rösterna på rutin. Fortfarande märks det dock att strukturerna för rösträkningen inte är glasklara. Här kändes det som att ad hoc lösningar var regel snarare än undantag. Kl 03 hade man räknat de ca 1500 rösterna på vallokalen, efter det tog det ca 2 h att skriva protokoll. Protokollskrivningen mellan 03 och 05, då de flesta varit vakna 24 h, och många ännu fler (jag själv 48 h -2 h sömn), var inte snäll mot människorna. Tårar fälldes och protokollunderskrifter raggades i en osystematisk ordning vilket drog ut på arbetet än mer.

Jag tror att det fanns toalett på den vallokalen jag var vid rösträkningen men det var just de inhumana villkoren som präglade rösträkningen som de flesta vid OSCE:s debriefing upprördes över. Kvinnor utgör ca 80 % av kommisionerna och vallokaler utan toaletter eller vatten var tydligen vanligt. Inlåst är man tills allt är klart, bör kanske tilläggas.

Fusk var det inte tal om, tror vi, men det är trist att omständigheterna för valkommisonerna ska bygga på misstänksamhetstanken... förhoppningsvis kan årets goda betyg leda till bättre förhållanden och bättre organisation till nästa val. Vilket vi verkligen hoppas inte blir redan nästa år. Folk är trötta på valen.

Att röstlängderna inte stämmer överens med röstberättigade är inte heller helt bra. Det är klart att det finns att jobba på.

Igår var det t-shirtväder längs strandpromenaden i obolon. Marknaderna är överallt och himlen är nära.

1 kommentar:

Anna-Maria sa...

RussiFRISSERING tycker jag låter nydananade och spännande! :-)